Arvato ondersteunt als strategische groeipartner zijn klanten met innovatieve digitale diensten van toegevoegde waarde. Het pakket aan diensten met toegevoegde waarde omvat de onderdelen productie, opslag en distributie. Diensten met toegevoegde waarde worden geïntegreerd in de supply chain in overeenstemming met de klantvraag en omvatten links naar de verbonden auto, virtuele showrooms, gedigitaliseerde en gepersonaliseerde virtual reality-winkelruimten en complexe front-end-diensten.

"Audi VR Experience'
In een tijdperk waarin auto's eenvoudig met één klik kunnen worden besteld, is het van belang dat producenten en dealers reageren op de groeiende vraag naar digitale oplossingen bij dealers, door diensten te bieden die ook in andere industrieën beschikbaar zijn. Met als doel het permanent verbeteren van de klantbeleving in fysieke showrooms, combineert de virtual reality-app ‘Audi VR Experience’ de echte met de virtuele wereld. Via een zeer realistische 3D-ervaring rondom een automodel, die is afgestemd op de wensen van de klant en indrukwekkende licht- en geluidseffecten heeft, kunnen dealers potentiële klanten meer informatie bieden in de showroom. In de app ‘Audi VR Experience’ kunnen alle modellen naar wens worden geüpgraded met alle beschikbare opties. Op die manier kan de verkoper van de dealer de grote verscheidenheid van het aanbod van Audi demonstreren en de bezoekers aan de showroom professioneel advies geven die past bij hun wensen. De mogelijkheid om vooraf een auto te ervaren en wijzigingen aan te brengen aan de opties en functionaliteiten voordat de auto wordt geleverd, zorgt tevens voor een significante toegevoegde waarde en creëert een grotere klantloyaliteit.
Pixel in plaats van plaatstaal
De virtual reality-applicatie is onderdeel van het digitale-retailconcept voor Audi-dealerpartners, dat als doel heeft de kracht van de fysieke retail te versterken door gebruik te maken van innovatieve technologieën. Alle hardwaremodules worden ontwikkeld door de businessunit Corporate Information Management an Arvato Supply Chain Solutions. Deze businessunit heeft de digitale-retailmodules inmiddels succesvol geïmplementeerd bij geselecteerde dealers in Duitsland, België, Frankrijk, Ierland, Italië, Nederland, Polen, Zweden, het Verenigd Koninkrijk, Spanje en Canada en geleidelijk aan zullen meer landen volgen. Arvato is verantwoordelijk voor zowel het fysieke als het digitale supply chain-management en ziet erop toe dat alles in en om de moderne showroom soepel verloopt, dankzij diensten op het gebied van verkoop, opslag en distributie, tot de levering van headsets voor virtual reality, training voor key users en IT-activiteiten en -ondersteuning.

De Porsche „Good to know“-App
De door Arvato ontwikkelde app "Good to know" werd al in 2014 op het WorldMediaFestival, een van de belangrijkste internationale wedstrijden voor communicatiemedia, bekroond met de "intermedia-globe Gold"award. De voertuiginformatie-app, in de categorie "Web: Mobile Apps, Interactive Tools", gaat met zijn zoekfuncties, uitgebreide videoclips en interactieve grafieken veel verder dan de conventionele digitale gebruiksaanwijzing en wordt voortdurend verder ontwikkeld.
"Good to know" brengt informatie naar de iPhone of iPad voor bijna elk Porsche model. Zo kunnen Porsche-bestuurders snel en up-to-date kennismaken met de belangrijke functies en hoogtepunten van hun nieuwe model, zonder lange gebruiksaanwijzingen te hoeven doorstaan.
Het efficiënte gebruik van het nieuwe kanaal is van cruciaal belang, want naarmate de complexiteit van de voertuigen toeneemt, is het van essentieel belang om steeds grotere hoeveelheden gegevens te beheren en deze te distribueren naar de juiste doelgroepen. De toepassing omvat nu acht verschillende Porsche-modellen en 76 verschillende bedieningshandleidingen met 25.000 pagina's en 33.000 foto's - aangevuld met ongeveer 2.000 videoclips met een totale lengte van 2.280 minuten Full HD-film. Met meer dan 500.0000 links in deze media is alle inhoud sterk met elkaar verbonden.
Naast de Duitse versie is de app ook beschikbaar in Brits en Amerikaans Engels en Chinees. Het werkt volgens de "Single Source - Multi Channel Publishing"-methode, waarbij identieke datacontainers de technische basis vormen en zorgen voor de grootst mogelijke flexibiliteit. Om dit doel te bereiken, moest alle inhoud die tot dan toe analoog gedistribueerd was, gedigitaliseerd en opnieuw bewerkt worden om wereldwijd toegankelijk te zijn.
Van Smartphone naar Voertuig
Na de voertuiginformatie-app hebben Porsche en Arvato Supply Chain Solutions al de volgende generatie van de bedieningshandleiding ontwikkeld: sinds de marktintroductie van de Porsche Panamera is alle informatie beschikbaar als een oplossing aan boord en kan deze in meerdere talen worden opgevraagd via het infotainmentsysteem van het voertuig.
Om het voor Porsche-rijders gemakkelijker te maken om intuïtief in het voertuig te zoeken, moest alle inhoud worden aangepast aan de interactiemogelijkheden in de auto. De informatie wordt rechtstreeks uit het Porsche-redactiesysteem gehaald en vervolgens geconsolideerd, verwerkt en omgezet. Na de digitalisering wordt het datapakket teruggestuurd naar Porsche zodat het bij de volgende werkplaatsafspraak in het voertuig kan worden geüpload.
Meer dan ooit tevoren zal de automobielindustrie softwarefuncties en -inhoud moeten beheren, naar doelgroepen en voertuigen moeten distribueren en de steeds toenemende stroom van gegevens evalueerbaar en monetiseerbaar moeten maken. Op dit gebied ondersteunt Arvato Supply Chain Solutions bekende autofabrikanten met innovatieve concepten en krachtige content management oplossingen.

Digital Service Assistant - digitalisering in het aftersalessegment
Digitalisering heeft de auto-industrie al lang geleden bereikt. Maar als het gaat om aftersalesprocessen, dan staan veel dealers en garages voor tal van uitdagingen. Dit is precies de reden dat Arvato en IAV de "Digital Service Assistant" (DiSA) hebben bedacht. Het idee van DiSA is om het gehele onderhoudsproces te steunen, van het eerste waarschuwingssignaal tot de probleemoplossing en facturering voor de geleverde dienst, met moderne, digitale tools en methoden, zoals augmented reality (AR).